על טלמידיסין, רפואה מרחוק וגרביים עם חומץ

דף הבית >> מאמרים >> כללי >> על טלמידיסין, רפואה מרחוק וגרביים עם חומץ

מאת דר' טלי גורן, מנהלת פורום המומחים של ישראלים בחו"ל

טלמדיסין, או בשמה הישראלי 'רפואה מרחוק', היא שחקנית ותיקה ומוכרת בעולם הרפואה. בבסיסה, הטלמדיסין דורשת רק רופא, חולה ומכשיר טלפון שמחבר ביניהם. אלא שמאז פרוץ הקורונה לחיינו, בין המושגים החדשים המהדהדים מסביב (מטוש, בידוד, סגר חלקי וחבריהם), הפציע גם מושג הטלמדיסין במלוא הדרו. נפגשתי עם אריאל קזניץ, סמנכ"ל השירות של חברת דיוידשילד, כדי להבין מה זה טלמדיסין ומה ההבטחה שהיא מביאה איתה לעולם של מגפות וריחוק חברתי.

 

מה משותף לקנגרו, אאוטבק וטלמדיסין?

טלמדיסין התחילה במדינה שבה ריחוק פיזי היה כורח עוד הרבה לפני Covid-19. אוסטרליה, יבשת המרחבים האינסופיים, היתה המדינה הראשונה שהכניסה את הטלמדיסין לרפואה הציבורית. רופא בעיר הגדולה, חולה בעיירה שכוחת אל, מצבור תרופות לשעת חירום, אבחון דרך מכשיר הטלפון ופינוי לטיפול פנים מול פנים רק במקרים חמורים של מחלות קשות.

עם השנים והטכנולוגיה התפתח התחום. שיחות וידאו החליפו את הטלפון הישן ומכשירי עזר הצטרפו למערכת כדי לתת אפשרות לאבחונים מתקדמים מרחוק. בהתחלה, מכשירים דוגמת ה'טייטו' – שאפשרו לקחת מדדים שונים, לבדוק גרון ואזניים ולתעד תסמינים, והיום, מכשירי הטלפון החכמים של כל אחד מאיתנו המכילים בתוכם חיישנים מפתיעים. קזניץ מספר ואני מתפלאת לגלות שמכשיר הסמסונג שלי יודע לבדוק עבורי לא רק דופק אלא אפילו את רמת הסטורציה בדם – והנה עוד מושג שפלש לחיינו בחודשים האחרונים ומהווה מדד קריטי במצב של הידבקות בנגיף הקורונה.

 

אז איך הטלמדיסין יודעת לחבר בין רופא ישראלי למטופל חולה לב באמצע חדר מיון אפריקאי?

כדי לקשר בין כל אלה קזניץ מספר על טלפון שהגיע לחדר הרופאים של דיוידשילד באמצע הלילה ממרפאה בלב אנגולה. לחדר המיון נכנס מבוטח ישראלי עם תסמיני אירוע לבבי מורכב. הרופא האנגולי זיהה שמדובר במקרה שמעל ליכולת הטיפול שלו וביקש להתייעץ עם חברת הביטוח בארץ. לחדר הרופאים הישראלי הובהל קרדיולוג בכיר שאבחן את המצב והבהיר שטיסה לארץ בשלב זה תסכן את חיי המטופל. מכאן נכנס הקרדיולוג לפיקוח רפואי צמוד תוך שהוא מנחה את הרופא המקומי בביצוע הבדיקות והעברת הטיפול הנדרש. יחד, ועל אף אלפי הקילומטרים המפרידים ביניהם, הצליחו שני הרופאים לייצב את המטופל עד שמצבו איפשר הטסה רפואית וכניסה לצינתור בארץ.

 

 

הכוכב של עולם הרפואה

מגפת הקורונה היתה זריקת המרץ האחרונה שהקפיצה את הטלמידיסין אל המאה ה-21 והחדירה אותה גם למעוזי הרפואה המסורתיים ביותר. הצורך לסגור מרפאות או להגביל התכנסות מטופלים בתורות מחשש להדבקה הביאו לעלייה של מאות אחוזים בדרישה לרפואה מרחוק – הן מצד המטפלים והן מצד המטופלים. וכך, כפי שמגדיר זאת קזניץ: "טלמדיסין הפכה להיות הכוכב התורן של עולם הרפואה. אין היום ספק שמכבד את עצמו ואינו נותן שרות טלמדיסין כזה או אחר".

השוק הראשון שסיגל את הטלמדיסין כחלק אינטגרלי משירותי הרופאה הוא השוק האמריקאי. שם, השימוש ברפואה מרחוק היה מוכר עוד לפני המגפה, שירות קל ונוח ואחוזי שימוש גבוהים מאוד. אלא שמעבר לארה"ב גם בשאר מדינות העולם הביאה COVID-19להקמת תשתיות תוך כדי התקדמות המגיפה. כך, בתוך חמישה חודשים הפכה תאילנד ממדינה ללא תשתית רפואה מרחוק למובילה בתחום עם רשת של ספקים מקומיים, חיבור מובנה לרופאים מומחים מסביב לעולם ותשתית המאפשרת בדיקות, מעקב ביתי ואפילו תרופות שמגיעות ישר הביתה.

 

איך נראית רפואה מרחוק בימי קורונה?

נראה שלכל שאלה יש לקזניץ סיפור וגם כאן הוא לא מאכזב. "חודש לתוך המגיפה מגיע טלפון לחדר הרופאים מניגריה" הוא מספר. "מבוטח שמפתח תסמיני קוצר נשימה, שיעול עמוק וחום גבוה, נשלח לבדיקת קורונה וזו יוצאת שלילית. אם הסיפור הזה היה מתרחש באנגליה אולי היינו מפנים אותו לטיפול מקומי בשפעת. בניגריה לא היינו שקטים. אחרי שיחת אבחון יסודית עם הרופא הישראלי המטופל נשלח לעוד 3 בדיקות. אחת אחרי השנייה הן חוזרות שליליות והמטופל ממשיך להתדרדר. הרופא מהארץ מבקש צילום רנטגן. הפענוח מועבר חזרה אליו וממנו עולה דלקת ראות המתאימה מאוד לקורונה. המשך מעקב מראה קשיי נשימה, סטורציה מתדרדרת והרופא הישראלי מורה להמשיך מעקב כאילו היה מאובחן חיובי. כשמצב הנשימה ממשיך להתדרדר אנחנו מוציאים את המטופל בהטסה רפואית ישר לאשפוז בבית החולים בארץ".

 

גם היום נמצאים ברחבי העולם עשרות מבוטחים של חברת דיוידשילד תחת מעקב צמוד אחר התפתחות הנגיף בגופם. בחלק מהמדינות, דוגמת ניגריה, אין צורך בהפניה מקומית והרופא הישראלי הוא שמנחה באופן ישיר את המטופל לקבלת הבדיקות והתרופות הדרושות לו. במדינות אחרות, כמו סינגפור או תאילנד, מתבסס הרופא הישראלי על רשת ספקים מקומית ומעביר דרכם הפניות מקומיות, מרשמים ואפילו הנחיות טיפול לאחיות שמגיעות עד הבית לקחת את בדיקות המעבדה הנדרשות.

 

ותודה לשותף שלי לגידול ילדים בריאים

אני מסיימת את השיחה עם קזניץ ונזכרת בשותף שלי לגידול הילדים בסינגפור. דר' מרגלית היקר מחדר הרופאים של דיוויד שילד העביר איתי בשיחות טלפון ממושכות לילות ארוכים של חום וכאב. לצד הנחיות רפואיות מתקדמות הוא היה גם הראשון שלימד אותי לגרוב לילד בוער מחום זוג גרביים טבולים בחומץ. אולי הפלישה הראשונה של תרופות הסבתא לעולמה של הרפואה מרחוק.

שרק נהיה בריאים!   

 

או אחורה ver.1.0.7447.25313 | errors logPowered by tag


הצעה לביטוח רפואי בחו''ל

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

*על ידי לחיצה על 'שלח' אתה מקבל עלייך את תנאי השימוש של אתר דיוידשילד


למידע נוסף לחצו כאן

Davidshield סוכנות לביטוח חיים (2000) בע"מ.
החברה המבטחת- דיויד שילד חברה לביטוח בע"מ